به گزارش همشهری آنلاین، این هنرمند خوشنویس درباره اثر خود در بخش غیررقابتی جشنواره گفت: یکی از غزل های معروف سعدی با مطلع «ماه فرو ماند از جمال محمد/ سرو نباشد به اعتدال محمد» را انتخاب کردم که آن را در قالب سیاه مشق انجام داده ام.
مواد هم ورق طلا، اکرلیک و درمتن وسط، مرکب و قلم است که تقریبا بخشی از کار، ترکیب مواد هم بوده تا هم وجه سنتی و هم لحن امروزی داشته باشد.
او درباره تاثیر خوشنویسی در اشاعه مضامین دینی گفت: اصولا خوشنویسی در طول تاریخ هنر این سرزمین، همواره منتقل کننده مفاهیم عرفانی و کلام بزرگان بوده است.
یعنی خوشنویسی انتقال مفاهیم و فرازهایی از گفتار بزرگان از طریق شعر به بهترین شکل به عهده گرفته است.
بنابراین خوشنویسان همیشه با اشعار بزرگان و حکمای این کشور و آیات قرآن و احادیث محشور بوده اند.
وی ادامه داد: اما ما مشکلی در خوشنویسی داریم و آن این است که خط نستعلیق برای نگارش آیات قرآن و احادیث چندان مطلوب نیست؛ چون نگارش کلمات سخت و دشوار و چند سیلابی عربی با این خط دشوار است و اصولا خط نستعلیق برای زبان و خط فارسی طراحی شده است.
بنابراین وقتی موضوعی مثل پیامبر اعظم (ص) مطرح میشود، ما از اشعار شاعرانی که پیامبر را مدح کرده اند، کمک میگیریم و مستقیما نمیتوانیم از آیات قرآن و احادیث استفاده کنیم، مگر آیاتی که از چند کلمه بیشتر نباشد و در آن مورد هم زبان عربی با خط نسخ و ثلث راحت تر نوشته میشود و خواناتر است.
رینه ای درباره میزان همخوانی تم بخش موضوعی جشنواره با هنر خوشنویسی گفت: اصولا خوشنویسی برای نوشتن هر مطلبی کارکرد خود را دارد.
میتوانید از مهربانی و محبت، وطن، دین و ... با خوشنویسی بگویید. البته شاید کار کردن روی موضوع پیامبر اعظم (ص) برای برخی رشته ها مثل کاریکاتور سخت تر باشد، اما میتوان با نقاشی، عکس و خوشنویسی و رشته هایی از این دست ارتباط این موضوع را با مخاطب برقرار کرد.
با این همه، خوشنویسی مرتبط ترین هنر در ارتباط با مضامین دینی است.
این خوشنویس پیشکسوت درباره بخش موضوعی جشنواره تجسمی فجر گفت: برگزاری این بخش، مسیری است که ما ناگزیر از طی آن هستیم.
با توجه به اینکه دبیری جشنواره ها و نمایشگاه های متعددی را بر عهده داشته ام، معتقدم سفارش هایی که برای آثار هنری داده میشود، حدود برخی اشخاص را مشخص میکند.
بخش ویژه جایگاهی فراتر از بخش مسابقه دارد تا هنرمند رده کاری خود را از سطح مسابقه فراتر ببرد و به نوعی در اختیار مضمون قرار بگیرد تا در اختیار جشنواره.
او با انتقاد از جشنواره ای شدن برخی هنرمندان گفت: متاسفانه برخی هنرمندان ما جشنواره ای شده اند و حضورشان فراتر از مسابقه دهنده نیست و در عرصه حرفه ای حضور ندارند.
به همین جهت پیشنهادم این است که بندی به فراخوان جشنواره اضافه شود تا کسانی که در چند جشنواره نفر اول و دوم شده اند، از حضور مجدد در بخش رقابتی منع شوند و در عوض، امتیازی به آنها داده شود تا در بخش پیشکسوتان یا بخش غیررقابتی با شان ویژه حضور یابند و فضا در بخش مسابقه برای حضور افراد جدید مهیا شود.
رینه ای افزود: بخشی از کسانی که در جشنواره های ما جایزه میگیرند، تکراری هستند. ما داریم هنرمند را جشنواره ای بار میآوریم، نه هنرمندی برای همه فصول!
از بسیاری از کسانی که در جشنواره ها جایزه میگیرند، ما حتی یک نمایشگاه هم ندیده ایم.
این در حالی است که یکی از وظایف جشنواره ها ارتقای افراد و تعالی هنر است تا جشنواره از نظر نفرات تکراری نشود.
این هنرمند درباره تاثیر بخش موضوعی جشنواره در بسترسازی برای اشاعه مضامین دینی گفت: این به هنرمند بستگی دارد و یک فرمول نیست.
این جشنواره تعهدی برای هنرمند نیست که فقط روی مضامین دینی کار کند. این صرفا به علایق هنرمند بر میگردد که بعضی را به سمت مذهب، بعضی را به سمت حماسه یا به سمت ملی گرایی و .... میبرد.